Miksi tekoäly kuuluu kaikille

”Eihän meillä nyt sentään mistään tekoälystä aleta puhua, sehän vain sekoittaisi ihmisten ajatukset”, sanoi pienyrittäjä. Hän koki, että teknologiset virtaukset ja uusimmat trendit eivät hetkauta omaa toimintaa.  Toimintaa tulisi jatkaa kuten ennen, turhia hötkyilemättä.

 

Ymmärrettävää, mutta lyhytnäköistä.

 

Tekoäly on ohjelma

Tekoälyhän on yksinkertaisesti tietokoneohjelma, joka kykenee suorittamaan älykkäitä toimintoja. Puhutaan vahvasta ja heikosta tekoälystä; vahva tekoäly lähestyy inhimillistä älykkyyttä, heikko ratkaisee määriteltyjä tehtäviä, kuten tekstin tai kuvan tunnistaminen.  Nämä termit lanseerasi MIT:n John McCarthy jo vuonna 1956.

 

Näiden tietokoneohjelmien, siis tekoälyn, käyttäminen tulee Pekka Ala-Pietilän mukaan olemaan vastaavaa kuin sähkön käyttö nyt (TIEKE Suomi tekoälyn paalupaikalla -seminaari 9.11.2017).

 

Yllä mainittu yrittäjä saattoi olla oikeassa. Ehkä tekoäly ei kuulukaan hänelle nyt tai aivan lähiaikoina. Mutta yksikään yritys ei elä umpiossa. Ympäröivä maailma soluttautuu sen sisälle kuin vesi putkistoihin. Mukana tulee monenlaista uutta, jota yrityksen olisi hyvä ymmärtää, ennen kuin on liian myöhäistä.

 

Miksi olla valveilla

On kaksi erityistä syytä, joiden vuoksi pienyrittäjänkin kannattaa pitää tekoäly mielessä varmistaakseen oman pärjäämisensä:

 

Ulkoiset syyt
  • Yrityksen asiakkaat tai toimittajat saattavat edetä tekoälyn soveltamisessa. Tämä voi puolestaan heijastua siihen, mitä he odottavat yritykseltä. Mitä jos asiakasyritys alkaa personoida markkinointiaan ja myyntiään eri kohderyhmille tekoälyn avulla? Tai ottaa käyttöön uudenlaisen, tekoälyn tukeman ketterän toimintamallin? Tilattujen tuotteiden ja palvelujen sisältöön tai toimitusrutiineihin voi tulla merkittäviä muutoksia tästä
Sisäiset syyt
  • Oman toiminnan tehostaminen edellyttää usein myös uusien teknologioiden käyttöö Vaikka onkin täysin mahdollista saada kustannuksia alas ja myyntiä ylös ilman rahallisia investointeja, tehokkuus edellyttää jossain vaiheessa aina myös prosessien parantamista teknologioiden avulla. Tekoälyn käyttäminen asiakaspalautteen analysoinnissa on tästä yksi esimerkki.

Mitä yrittäjän pitää tehdä

Yleisen tekoälyn ympärillä käytävän keskustelun seuraamisen lisäksi pienyrittäjän on siis keskusteltava asiakasyritysten ja toimittajien kanssa asiasta. Parhaassa tapauksessa voidaan kehittää yhdessä entistä paremmin toimiva yhteistyö, jossa teknologia auttaa.

 

Tämän ohella on keskityttävä miettimään dataa. Aivan – dataa!  On hahmotettava, mikä data on kaikkein tärkeintä yritykselle nyt ja ennen kaikkea tulevaisuudessa. Sitten on suunniteltava, miten tuota dataa kerätään tehokkaasti ja analysoidaan niin, että se tuottaa hyötyä yritykselle. Samalla harkitaan, missä ihmiset ovat parempia, missä koneet, eli miten tehtävät tulisi jakaa (Competing in the age of Artificial Intelligence, BCG perspectives).

 

Datan rooli on aivan keskeinen. Ainoastaan datan avulla voi opettaa tekoälyä. Ja opettaminen onnistuu vain, jos dataa on paljon. Tavoitehan on, että yritys pystyy opettamaan tekoälynsä paremmin kuin kilpailijat (Risto Siilasmaa, Talouselämä 38/2017).

 

Pienyrityksille, joihin Suomessakin suurin osa yrityksistä lukeutuu, tämä tuntuu haastavalta. Miten niin sanottu Big Data voisi koskaan tulla osaksi heidän arkipäiväänsä?

Kansainvälisistä lähteistä löytyy paljon perusteluja Big Datan käytölle pienyrityksissä (7 Reasons to Use Big Data When You Have a Small Business by Sarah Kearns; How Your Small Business Can Make Use Of Big Data Now by Arnie Gordon; What 3 Small Businesses Learned From Big Data by Kevin Kelleher). Mutta miten pienyrittäjä pääsee alkuun datan keräämisessä ja analysoinnissa ilman kohtuuttomia kustannuksia?

 

Tarvitaan työkaluja, joilla käsinkirjoitettuja papereita pursuavat perinteiset toimistot muutetaan digitaalisiksi.  Teknologian hinta laskee, mikä auttaa osaltaan tilanteessa. Mistä pienyrittäjä löytää apua? Siinä haaste alan toimijoille! Kysyntää varmasti tulee riittämään.

These changes are happening slowly but surely. – – Progress may be imperceptible, but it is relentless. – – Stopping advances isnt really an option; once invented, these technologies wont disappear.” (Sam Ransbotham, MIT Sloan)