Kasvu kiehtoo ja pelottaa pienyrittäjää

”Haluaisin kasvaa, mutta en tiedä miten onnistuisin siinä”, sanoi yrittäjä mietteliäänä. Hän oli ymmärtänyt, aivan oikein, että kun kasvu asetetaan tavoitteeksi, toimintaan tulee virtaa. Jos sen sijaan tyydytään jatkamaan entiseen malliin, voi edessä olla hyvinkin pian ongelmia. Toiminta voi alkaa näivettyä, innostus kadota.

Kasvu on moottori, joka pitää koneen käynnissä. Tämä on todistettu lukuisissa tutkimuksissakin.

Yrittäjän mielessä pyörivät haavekuvat kunnon jytkystä markkinoilla, muhkeista tuotoista ja kasvaneesta varallisuudesta eivät kuitenkaan toteudu pelkän ajatuksen voimalla. Samalla kun kasvu ja sen mukanaan tuomat hyvät asiat kiehtovat, on yrittäjän oltava valmis sinnikkääseen työhön.

Pienyrittäjällä on usein ajatuksena toteuttaa kasvu yksinkertaisesti pestaamalla lisää väkeä. Se onkin monesti aivan välttämätöntä kasvun aikaansaamiseksi. Mutta varsinkin ensimmäisen työntekijän palkkaaminen tuntuu valtavan suurelta, suorastaan pelottavalta asialta; oma pieni valtakunta saattaa muuttua uuden tulokkaan myötä. ”Olenko siihen valmis?”, moni yksinyrittäjä kysyy mielessään.

Erityisen vaikeaa kasvun suunnittelu on, jos takana on epäonnistuneen rekrytoinnin kokemus. ”En ikinä enää pestaa ketään”, sanoi eräs palveluyrittäjä. ”Jouduin pyytämään asiakkailta anteeksi työntekijän käytöstä jälkikäteen. Se oli hirveä häpeä.”

Kasvumahdollisuuksia on hyvä miettiä monelta kannalta. Onko asiakaskohderyhmä sellainen, josta kasvua on saatavissa? Onko asiakkaiden tarpeet selvitetty huolellisesti; löytyisikö niistä kenties jotain uutta tuote- tai palveluideaa? Voisiko keskiostoksen määrää saada nousemaan? Onko toimialue laajennettavissa? Voiko nykyisten tai uusien kumppanien avulla kasvaa enemmän? Pitäisikö käyttää joitain uusia markkinointi- ja myyntikanavia?

Kasvulle tulee asettaa selkeä tavoite. Usein yrittäjät valitsevat tavoitteeksi liikevaihdon kasvun tiettyyn euromäärään. Käymällä systemaattisesti läpi strategian osa-alueita voi nopeastikin löytää uusia tapoja kasvaa. Kaikkea ei kannata kokeilla kerralla, vaan lähteä liikkeelle yhdestä uudesta toimenpiteestä ja seurata, mitä tuo tullessaan.

Jo kasvun miettiminen ja suunnittelu tuo uutta intoa yrittäjälle. Kokemuksia on hyvä vaihtaa toisten yrittäjien kanssa ja oppia yhdessä onnistumisista ja epäonnistumisista.

Eikä työntekijöiden rekrytoimistakaan kannata liikaa pelätä. Tärkeintä on panna paukkuja valintakriteerien miettimiseen ja sen jälkeen huolelliseen henkilövalintaan. Vaihtoehtoisesti voi moni yrittäjä toimia läheisessä yhteistyössä kumppanien kanssa ilman, että kasvattaa oman yrityksen henkilömäärää. Tämä riippuu toimialasta.

Tuskinpa kukaan yrittäjä, joka on kerännyt itsestään kasvamiseen tarvittavan rohkeuden, on ikinä katunut tätä jälkeenpäin!